Om oss
Länstrafiken Kronoberg ingår i Region Kronoberg.
Organisation
Länstrafiken Kronoberg leds av en trafiknämnd.
Ordförande är Carina Bengtsson.
Länstrafiken leds av trafikdirektör Thomas Nilsson.
Ordförande är Carina Bengtsson.
Länstrafiken leds av trafikdirektör Thomas Nilsson.
Länstrafiken Kronobergs arbete
är uppdelat i sex avdelningar:
- Marknad- och försäljning
- Kundcenter
- Trafikledningen - Tåg
- Trafik
- Serviceresor
- Handläggare, färdtjänst/riksfärdtjänst
- Ekonomistöd
Vår verksamhet
Länstrafiken Kronoberg ansvarar
för den lokala och regionala
kollektivtrafiken i Kronobergs län
som bland annat är:
Länstrafiken Kronoberg ansvarar för den lokala och regionala
ollektivtrafiken i Kronobergs län som bland annat är:
ollektivtrafiken i Kronobergs län som bland annat är:
- Busstrafik i hela länet
- Skolskjuts för sju kommuner
- Färdtjänst i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö
- Sjukresor i Kronobergs län
- Kompletteringstrafik
- Tågtrafik inom Öresundstågssystemet, Pågatågen och Krösatågen
Länstrafiken gör ungefär 11,4 miljoner resor om året.
Busstrafiken är den största delen av vår verksamhet,
både regiontrafik och stadstrafik.
Ungefär hälften av Länstrafikens pengar kommer från biljetter
som vi säljer. Resten av pengarna kommer från skatter.
Länstrafiken Kronoberg kör inte själv bussar och tåg,
utan vi köper tjänsten från företag.
utan vi köper tjänsten från företag.
Sammanlagt kör 41 olika företag för Länstrafiken Kronoberg.
De två största företagen är Bergkvarabuss och Grimslövsbuss.